Siiami

17.09.2025

Likwidacja spółki z o.o. krok po kroku  

Likwidacja spółki  to formalny  proces zakończenia działalności spółki (we wpisie mówić będziemy o spółce z ograniczoną odpowiedzialnością), uregulowany w przepisach kodeksu spółek handlowych, po którym następuje wykreślenie spółki z Krajowego Rejestru Sądowego (KRS/ sąd rejestrowy) czyli utrata przez spółkę bytu prawnego (dla porównania- utrata bytu prawnego spółki poprzez wykreślenie spółki z KRS oznacza to samo co śmierć  dla osoby fizycznej).  Poniżej przedstawimy jak wygląda likwidacja spółki z o.o., omówimy  kluczowe kwestie związane z likwidacją, wynikające zarówno z przepisów kodeksu spółek handlowych, przepisów rachunkowych  jak i z doświadczenia naszych ekspertów. 

likwidacja spółki

Spis treści

Przyczyny likwidacji spółki z o.o.

Wspólnicy mogą zlikwidować spółkę w każdym czasie. 

Decyzja o likwidacji spółki z ograniczoną odpowiedzialnością jest uzasadniona w sytuacjach, gdy osiągnięcie celu spółki stało się niemożliwe, a dalsze prowadzenie działalności jest nieopłacalne lub niemożliwe. Do innych przyczyn rozwiązania spółki można zaliczyć przeniesienie spółki za granicę.  

Przyczyny likwidacji  spółki mogą zostać określone w umowie spółki lub uchwale wspólników. Uchwała zgromadzenia wspólników może zostać podjętą w jednym z dwóch trybów: 

  1. u notariusza (ten tryb jest konieczny jeśli umowa spółki była zawierana u notariusza 
  2. w systemie S24 przy wykorzystaniu wzorca uchwały 

Przy czym pamiętać należy, że przepisy prawa regulują specjalne wymogi dla podjęcia uchwały o rozwiązaniu spółki  – np. uchwała wspólników o rozwiązaniu spółki podejmowana u notariusza musi zostać podjęta większością 2/3 głosów a uchwała podjęta w systemie teleinformatycznym S24 musi zostać podpisana przez wszystkich wspólników.  Podjęcie uchwały zależy od swobodnego uznania wspólników, które w tym zakresie nie doznaje żadnych ograniczeń- co do zasady wspólnicy mogą w dowolny sposób określić przyczyny rozwiązania spółki z o.o.

Trzeba jednak powiedzieć, choć w sporym uproszczeniu, że likwidacja co do zasady jest dobrowolnym sposobem zakończenia działalności firmy – chodzi głównie o to, że likwidacja może wynikać np. z braku woli wspólników na kontynuowanie działalności spółki nawet w sytuacji kiedy spółka ta nie przynosi strat finansowych (np. Wspólnicy chcą zlikwidować spółkę z o.o. i rozpocząć całkiem nowy biznes lub w ogóle zakończyć prowadzenie działalności gospodarczej). Dla spółek zadłużonych przepisy prawa przewidują inne procedury jak np. ogłoszenie upadłości spółki lub restrukturyzacja. 

  1. Warto wspomnieć, że w określonych sytuacjach o rozwiązaniu spółki może zadecydować sąd rejestrowy, który wydaje postanowienie  o wykreśleniu spółki z KRS:

1) za żądanie wspólnika spółki, 

2) na żądanie oznaczonego w odrębnej ustawie organu państwowego jeżeli działalność spółki narusza prawo lub zagraża interesowi publicznemu.

W powyższych przykładach rozwiązanie spółki następuję w sposób przymusowy tj. w przypadku spółki z o.o. wbrew woli wspólników, likwidowana spółka nie ma tu swobody decyzji. 

Jak prawidłowo zlikwidować spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością? Proces likwidacyjny krok po kroku.

1. Podjęcie przez zgromadzenie wspólników spółki decyzji o zamknięciu działalności spółki z o.o. 

2. Otwarcie likwidacji spółki z ograniczoną odpowiedzialnością i zmiana sposobu reprezentacji spółki tj. powołanie likwidatorów spółki z o.o.   

3. Złożenie do sądu rejestrowego wniosku w zakresie otwarcia likwidacji spółki (rozwiązanie spółki z o.o)

4. Ogłoszenie otwarcia likwidacji spółki z o.o. w MSiG (Monitorze Sądowym i Gospodarczym) 

Informacja o rozpoczęciu likwidacji musi zostać opublikowana w Monitorze Sądowym i Gospodarczym. Publikacja ta kosztuje około 300–350 zł w zależności od ilości użytych w ogłoszeniu znaków. Celem publikacji jest umożliwienie wierzycielom spółki zgłoszenia roszczeń wobec spółki. Termin publikacji jest bardzo istotny w procesie likwidacji bowiem od daty ogłoszenia przez okres 6 miesięcy, tj. w okresie kiedy wierzyciele mogą zgłosić swoje roszczenia, spółka nie może zakończyć procesu likwidacji. Termin ten jest istotny także z punktu widzenia wierzycieli- jeżeli wierzyciel nie zgłosi swojej wierzytelności w ww. terminie 6 miesięcy a majątek spółki zostanie podzielony pomiędzy wspólników to taki spóźniony wierzyciel traci możliwość zaspokojenia swoich roszczeń. 

5. Sporządzenie bilansu otwarcia likwidacji 

W ciągu 15 dni od rozpoczęcia likwidacji spółki, należy sporządzić bilans na dzień otwarcia likwidacji. Bilans podlega zatwierdzeniu przez zgromadzenie wspólników spółki i zgłoszeniu do repozytorium KRS. 

6. Działalność spółki w likwidacji – zakończenie działalności

Z chwilą otwarcia likwidacji zmienia się cel istnienia spółki- nie jest to już realizacja celu gospodarczego i osiąganie zysku a zakończenie działalności spółki tj. Między innymi: spłata zobowiązań, rozwiązanie wszelkich umów, upłynnienie majątku. Co istotne- spółka w dalszym ciągu zobowiązana jest do prowadzenia ksiąg rachunkowych i sporządzania przewidzianych prawem sprawozdań.

7. Podział majątku spółki pozostałego po uregulowaniu zobowiązań spółki 

Jeśli do dokonaniu czynności w ramach postępowania likwidacyjnego- zakończenia działalności pozostanie majątek spółki (zwłaszcza po spłacie wierzycieli spółki) , to pozostały majątek dzielony jest pomiędzy wspólników. Podział następuje najczęściej proporcjonalnie do posiadanych udziałów choć umowa spółki może określać inny sposób podziału. Moment podziału majątku ma istotne znaczenie  z punktu widzenia wierzycieli spółki- wspólnicy, którzy po upływie 6 miesięcy od daty publikacji otwarcia likwidacji w MSiG, w dobrej wierze podzielili pozostały w spółce majątek, nie są zobowiązani do zaspokojenia spóźnionych wierzycieli. Wierzyciele mają bowiem prawo zaspokoić się jedynie z niepodzielonego majątku spółki. 

8.  Zakończenie likwidacji i złożenie wniosku o wykreślenie spółki z rejestru KRS 

Na koniec procesu likwidacji koniecznym jest: 

1)  sporządzenie następnego sprawozdania finansowego (sprawozdania likwidacyjnego), według stanu na dzień poprzedzający podział majątku spółki. Sprawozdanie powinno zostać ogłoszone w siedzibie spółki. Sprawozdanie musi być także zgłoszone do sądu rejestrowego.

2) złożenie wniosku do sądu rejestrowego KRS o wykreślenie spółki z rejestru przedsiębiorców. Wniosek taki składa się za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, wraz ze zgłoszeniem wniosku należy uiścić opłatę 400 zł a załącznikiem do wniosku są liczne uchwały i oświadczenia. Z chwilą wykreślenia spółki z KRS traci ona swój byt prawny. 

3) o swojej likwidacji spółka zobowiązana jest poinformować organy i instytucje takie jak Urząd skarbowy czy bank (np. konieczne jest poinformowanie gdzie przechowywane będą księgi i dokumenty rozwiązanej spółki).

Jak SIIAMI może pomóc w  w likwidacji spółki: 

Nasza Kancelaria oferuje kompleksową obsługę procesu likwidacji  spółki z o.o. , zarówno przed zgłoszeniem wniosku o wykreślenie spółki jak i w trakcie całego procesu, zarówno w kwestiach prawnych jak i finansowych. Nasi eksperci, zarówno z zakresu prawa jak i księgowości,  posiadają bogatą wiedzę oraz  praktyczne doświadczenie, które gwarantują sprawne przeprowadzenie likwidacji spółki krok po kroku, dbając o ochronę interesów, a także kosztów swoich Klientów. Z naszą Kancelarią wykreślenie spółki z o.o. nie będzie przerażające.

Przeczytaj także

Siiami