Głównym zadaniem księgowego w Polsce jest ciągłe i konsekwentne prowadzenie ewidencji wszystkich czynności gospodarczych, jakie prowadzi przedsiębiorstwo.
Na podstawie tych zapisów raz na rok sporządzane jest sprawozdanie finansowe – składane jest ono do urzędu skarbowego oraz do rejestru przedsiębiorców (KRS lub CEIDG). Należy to robić do 30 kwietnia roku następującego po roku sprawozdawczym.
Dział księgowości przygotowuje również dwa rodzaje deklaracji podatkowych:
- dla podatku dochodowego (CIT);
- dla podatku od towarów i usług (VAT).
Raporty CIT można składać co miesiąc lub co trzy miesiące (opcjonalnie), natomiast raporty VAT muszą być składane co miesiąc.
Indywidualni przedsiębiorcy raz w roku zgłaszają się do Urzędu Skarbowego, by złożyć zeznanie podatkowe PIT. Do ZUS zgłaszane są zarówno raporty miesięczne, jak i roczne. A jeśli indywidualny przedsiębiorca jest płatnikiem VAT, to również konieczne jest sporządzanie miesięcznych zeznań VAT do urzędu skarbowego.